Baza wiedzy
- eksperckie artykuły wyłącznie dla specjalistów

Czytaj gdzie chcesz, w dowolnym momencie
- na komputerze, na tablecie, na telefonie.

Rozwiązuj bieżące problemy zawodowe,
rozwijaj kompetencje.

SPRAWDŹ
Wprowadzenie zatrzymanego kła górnego do  łuku zębowego – opis przypadku

Wprowadzenie zatrzymanego kła górnego do łuku zębowego – opis przypadku

Zębem zatrzymanym (łac. retentio dentis) nazywa się ząb (mleczny, stały lub nadliczbowy), którego korzeń jest całkowicie uformowany (w świetle obserwacji klinicznych ząb w prawidłowych warunkach rozpoczyna wyrzynanie, gdy rozwój jego korzenia wynosi ¾ całkowitej długości), otwór wierzchołkowy zamknięty oraz minął już termin jego prawidłowego wyrzynania (powyżej 2 lat).

Czytaj dalej
Jak zapobiegać zaburzeniom zdrowotnym występującym w zawodzie lekarza stomatologa – spojrzenie specjalisty fizjoterapii

Jak zapobiegać zaburzeniom zdrowotnym występującym w zawodzie lekarza stomatologa – spojrzenie specjalisty fizjoterapii

Jednymi z głównych zadań medycyny, oprócz leczenia chorych, są tworzenie i realizacja programów profilaktyki zdrowotnej. Wykonywanie zawodu stomatologa, jak również praca asystentów stomatologicznych i personelu pomocniczego wiążą się z różnorodnymi obciążeniami zdrowotnymi wynikającymi z następstw oddziaływania niekorzystnych czynników fizycznych, chemicznych oraz biologicznych w ich miejscu pracy.

Czytaj dalej
Zaburzenie liczby zębów – hiperdoncja

Zaburzenie liczby zębów – hiperdoncja

Hiperdoncja dotyczy od 1% do 3% populacji. Rozpoznanie opiera się na stwierdzeniu nadmiernej liczby zębów widocznych w badaniach obrazowych w stosunku do prawidłowej liczby zębów mlecznych czy stałych (2, 10). Częściej występuje w szczęce (90-98%) niż w żuchwie (częściej w odcinku przednim szczęki niż bocznym), u chłopców spotykana jest częściej niż u dziewcząt (2:1), częściej w uzębieniu stałym (0,1-3,8%) niż mlecznym (0,03-1,9%).

Czytaj dalej