Podejmowanie decyzji, planowanie i postępowanie w przypadku niepowodzenia leczenia endodontycznego

Powodem powikłań, jakie obserwuje się po leczeniu endodontycznym, są przede wszystkim bakterie przetrwałe w systemie korzeniowym, których obecność spowodowana jest nieodpowiednim leczeniem lub brakiem odpowiedniej profilaktyki antyseptycznej.

Podstawowym  zadaniem nowoczesnej stomatologii jest możliwie jak najdłuższe utrzymanie uzębienia  z zachowaniem jego funkcji oraz estetyki. Obserwowany w ostatnich latach rozwój w zakresie technik oraz materiałów stosowanych w endodoncji umożliwił zachowanie zębów, które jeszcze kilka lat temu były kwalifikowane do ekstrakcji. Wskaźnik powodzenia leczenia endodontycznego przeprowadzonego zgodnie z zasadami współczesnej endodoncji  określa się na 68-98%  (1) (2) (3).Powodem tak dużej rozbieżności  wyników jest brak jednoznacznej definicji powodzenia leczenia oraz indywidualne zdolności w zakresie interpretacji zdjęć radiologicznych (4). Do niepowodzeń leczenia endodontycznego najczęściej dochodzi w przypadku: obecności zmian  w obrębie tkanek okołowierzchołkowych, pominięcia kanału korzeniowego, niewłaściwego opracowania i nieprawidłowej obturacji kanału korzeniowego,  niewłaściwej dekontaminacji chemicznej, braku odpowiedniej aseptyki pracy ( praca bez koferdamu), zastosowanie materiału tymczasowego do zamknięcia  dostępu do jamy zęba (ang. access cavity), który nie zapewnia odpowiedniej szczelności, nieprawidłowej ostatecznej odbudowy części koronowej, Podstawową przyczynę niepowodzeń leczenia endodontycznego  stanowią bakterie przetrwałe w systemie korzeniowym, podczas gdy czynniki niezakaźne są tylko w niewielkim stopniu odpowiedzialne za brak powodzenia (5) (6). Mikroorganizmy zostają wprowadzone do jamy zęba w wyniku nieprzestrzegania zasad aseptyki w trakcie pierwotnego leczenia endodontycznego lub pozostają w kanałach na skutek nieprawidłowego leczenia.  Enterococcus faecalis to gatunek bakterii względnie beztlenowych, który uważany jest za główny czynnik niepowodzenia leczenia endodontycznego (7). Bakteria ta dzięki obecności pompy protonowej  oraz adhezji do kolagenu (8) (9) jest niezwykle oporna na nawet...

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Wyślij SMS o treści TC.ART pod numer

91058

Zdobądź bezterminowy dostęp do artykułu z Bazy Wiedzy

Możesz przeczytać jeden artykuł
– ten który obecnie czytasz lub inny, wybrany przez Ciebie!

Możesz korzystać z artykułu na komputerze,
na tablecie, w telefonie

Koszt SMS'a to 10 zł netto (12,30 zł brutto)

Wprowadź kod otrzymany SMS'em:

Wyrażam zgodę na spełnienie świadczenia - dostarczenie treści cyfrowych nie zapisanych na nośniku materialnym - przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i przyjmuję do wiadomości, że tracę prawo do odstąpienia od umowy.

Właścicielem serwisu jest ELAMED Sp. z o.o. Sp.k., al. Roździeńskiego 188 c, 40-203 Katowice
Dział Obsługi Klienta: tel. 32 788 51 28, e-mail: dok@elamed.pl

Usługę Premium SMS obsługuje Smartpay, grupa Mobiltek. Usługa dostępna dla T-mobile, Plus GSM, Orange, Play.

Zgłoszenie reklamacji: reklamacje@mobiltek.pl

Regulamin usługi Baza Wiedzy | Regulamin ŚUDE | Regulamin smartpay
W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij